Mastercard tutki: lähes puolet suomalaisista haluaisi mitata omien ostostensa hiilijalanjälkeä

Helsinki 25.8.2021 – Mastercardin tuoreen tutkimuksen mukaan lähes kaksi kolmasosaa suomalaisista pitää vastuullisuutta tärkeänä tekijänä tehdessään ostoksia. Lisäksi noin puolet (48 %) suomalaisista olisi kiinnostunut seuraamaan ostostensa vaikutusta omaan hiilijalanjälkeensä. Mastercard tutki suomalaisten näkemyksiä maksamisesta, teknologiasta ja vastuullisuudesta ostoksia tehdessä.

”Yhteiskunnallisen tason lisäksi myös yksilöiden valinnoilla on väliä ympäristölle. Yksilön voi olla vaikeaa tietää kulutustottumuksiensa vaikutuksia. Me uskomme, että oman hiilijalanjäljen seuraaminen auttaisi hieman ihmisiä ymmärtämään tekemiensä valintojen vaikutusta ilmastonmuutokseen”, sanoo Erik Gutwasser, Mastercardin Pohjoismaiden ja Baltian alueen johtaja.

Mastercard on kehittänyt Mastercard Carbon Calculator -työkalun yhdessä ruotsalaisen fintech-yrityksen, Doconomyn, kanssa ja integroinut työkalun Mastercardin globaaliin verkostoon. Työkalun avulla pankit voivat muokata ja räätälöidä palvelujaan ympäristötietoisille asiakkailleen, jotka haluavat tietoa omasta kuluttamisestaan. Työkalu antaa asiakkaille käsityksen oman toimintansa vaikutuksesta hiilidioksidipäästöihin ja auttaa näin ihmisiä tekemään ympäristöä suojaavia valintoja.

Lähimaksut kasvavat

Tutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten yleisimpiä maksutapoja nyt ja viiden vuoden päästä fyysisissä liikkeissä. Suomalaisvastaajien mukaan lähimaksu kortilla on suosituin maksutapa nyt (83 %) ja myös viiden vuoden päästä (61 %). Suomalaiset arvioivat kuitenkin lisäävänsä maksamista puhelinten maksusovelluksilla (nyt 5 %, viiden vuoden päästä 20 %) ja puhelimen lähimaksulla digitaalisilla korteilla (nyt 5 %, viiden vuoden päästä 19 %) sekä puettavilla laitteilla digitaalisilla korteilla (nyt 1 %, viiden vuoden päästä 13 %).

Puhelimella ja puettavilla laitteilla jo nyt maksavat kertoivat tärkeimmäksi syyksi maksutavan kätevyyden ja nopeuden (72 % usein puhelimella ja puettavilla laitteilla maksavista).

”Kuluttajat valitsevat aina kätevimmän turvalliseksi kokemansa maksutavan. Uusien tapojen ja teknologian omaksuminen vie aikaa, mutta pitkällä aikavälillä kätevimmät maksutavat vievät voiton. Uusia maksamisen tapoja on tullut ripeällä tahdilla ja kehitys jatkuu. Uudet tavat eivät korvaa vanhoja, vaan asettuvat niiden rinnalle, jotta jokainen voi valita itselleen sopivimman tavan maksaa”, Mastercardin Suomen-maajohtaja Pekka Laaksonen sanoo.

Verkkokaupan kasvu jatkuu, useimmat valitsevat ostoturvan

Noin kolmannes suomalaisista arvioi tekevänsä viiden vuoden päästä nykyistä enemmän ostoksia verkkokaupoista. Vain noin seitsemän prosenttia otaksuu verkko-ostostensa vähenevän.

”Verkossa ostaminen näyttää kasvavan nykytasolta, vaikka pandemia on jo nyt lisännyt verkkokauppaa”, Laaksonen toteaa.

Suomalaisista kuluttajista 70 prosenttia kertoi pyrkivänsä valitsemaan verkkokauppaostoksilla maksutavan, joka antaa turvaa ostamiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kuluttaja voi saada rahansa takaisin, jos kauppias ei kykene toimittamaan tuotetta. Esimerkiksi luottokortit toimivat tällä tavalla. Kuitenkaan 13 prosenttia vastaajista ei tiedä, onko hänen käyttämässään maksutavassa ostoturvaa.

”Turvallisuus on hyvin tärkeää verkossa ostoksia tekeville kuluttajille maailmanlaajuisesti, ja tutkimus osoittaa myös suomalaisten ajattelevan näin. Kuluttajan kannattaa olla valppaana ja valita parhaan suojan antava maksuturva verkko-ostoksiin”, Laaksonen sanoo.

Tutkimuksesta:

Mastercard teetti tutkimusyhtiö Kantarilla tutkimuksen maksamisesta kesäkuussa 2021. Kohderyhmänä olivat 18–74-vuotiaat suomalaiset. Vastaajia kyselyssä oli 1 027.

Vastaa